Powered by Blogger.
banner-dtoxrewards

Tukar kepada NILAI

Tukar kepada NILAI

WANG vs EMAS

WANG vs EMAS

Nak simpan duit di ASB @ tukar jadi EMAS ??

Wednesday 28 March 2012


Seorang sahabat ada bertanya dgn sy, beli emas kemudian pajakan. Dan duit pajakan itu simpan di ASB. Apa kah cara ini boleh menjana keuntungan dari kenaikan emas dan dividen dari ASB itu? Sy cuba buat pengiraan seperti dibawah.


1- Katakan anda ada duit RM15,600 di ASB. Dan jika disimpan dlm masa setahun, anda akan perolehi RM1,248 jika kadar dividenya 8% setahun

2- Jika duit ini anda tukar dan beli emas 100gm dan nilai emas semasa ketika itu katakan RM15,600. Kita anggarkan kenaikan emas 18% setahun (ambil kenaikan tahun 2010). Genap setahun, nilai emas anda ialah RM18,408, bertambah RM2,808

3- Oleh kerana anda khuatir menyimpan emas dirumah, dikhuatiri hilang dicuri, anda simpan/pajak di Ar-rahnu sebagai peti simpanan anda. Kadar emas anda di nilaikan oleh Agro Bank ialah RM165 per gram (kadar semasa, sy genapkan). Anda akan diberi pinjaman 70% bersamaan RM11,550 dari nilai emas anda RM16,500. Kadar upah yg anda perlu bayar utk 12 bulan ialah RM1,485 bersamaan 12.85% setahun

4- Duit yg anda terima sebanyak RM11,550 anda simpan di ASB. sebagai pelaburan. Bila genap setahun anda akan perolehi dividen RM920.

Setelah genap setahun, anda keluarkan duit anda RM11,550 dari ASB dan bayar upah simpan dan tebus kembali emas anda. Anda akan perolehi :

- Untung kenaikan emas 100gm anda sebanyak RM2,808
- Dividen ASB RM920

Jumlah keuntungan anda ialah RM3,728. Setelah di tolak upah simpan emas di Ar-rahnu RM1,485, jumlah keuntungan bersih yg anda perolehi ialah RM2,243.

Kesimpulannya :
1. Jika duit pajakan Ar-rahnu itu disimpan di ASB, ia akan mengurangkan keuntungan anda.
2. Jika duit pajakan Ar-rahnu itu dibelikan emas, simpanan emas anda bertambah dan anda perolehi keuntungan diatas kenaikan emas tambahan anda itu.
3. Jika anda ingin jadikan Ar-rahnu sbg peti deposit simpanan emas anda, adalah lebih baik anda sewa 'peti deposit' di bank yg kadar sewanya lebih murah serendah RM100 setahun berbanding dgn upah simpan yg perlu dibayar lebih kurang 12% setahun di Ar-rahnu.




Sekiranya anda rasa anda tidak dpt mendisplinkan diri dgn menyimpan duit dibank/ASB kerana dikhuatiri anda 'terguna' duit simpanan itu, adalah lebih selamat dan lebih baik ditukarkan simpanan anda kpd simpanan emas. Duit ditangan/bank amat mudah untuk dikeluarkan pada bila2 masa. Kebarangkalian utk anda menggunakan duit itu mmg ada.

Sebagai contoh katakan, anda ada RM15K dibank. Anda 'terguna' duit anda sebanyak RM5K. Bermakna, nilai duit anda dibank kini RM10K saja. Untuk anda kumpul semula RM15K, katakan anda simpan RM500 sebulan, dlm masa 10 bulan baru duit anda terkumpul RM15K kembali.

Berlainan pula jika anda ada emas ditangan yg bernilai RM15K. Anda pajakan (Ar-rahnu) sebanya RM5K utk kegunaan anda, dan tebus kembali dlm masa 10 bulan. Ketika anda tebus emas anda itu, nilai emas anda bukan lagi RM15K. Mungkin ketika itu nilai emas anda sudah menjadi RM16K atau mungkin juga lebih. Berbanding dgn duit anda....nilainya tetap RM15K.

6 comments:

Email ke BursaCourse@gmail.com : 29 March 2016 at 21:44  

Kursus Pelaburan EMAS (Saving/SpotGold/Brg Kemas)

Kandungan Kursus GOLD trading (Personal Coaching):

Sesi Advance: Pelaburan Emas Fizikal - Gold Bar / Barang Kemas ( Pelaburan Jangka Panjang )
Sesi Intermediate: Spot Gold strategy ( Pelaburan Harian - Pulangan RM100 SEHARI ! )
Sesi Beginner: Pelaburan Emas Simpanan Tetap di Bank melalui Buku Akaun



Kelas dijalankan di Seluruh Negara pada hari Ahad atau Rabu di kawasan sekitar...

...Port Dickson, Kuantan, Chini, Perak, Miri, Kota Kinabalu, Sandakan, Bintulu, Kuching, Johor, Kedah, Kuala Lumpur, Melaka, Seremban, Klang, Terengganu, Kerteh, Pulau Pinang, Labuan, Puchong-Putrajaya, Kelantan, Langkawi & Kerteh


*Kelas juga boleh diambil secara Online


Pendaftaran boleh dibuat di : http://klgoldshop.2ya.com
Maklumat lanjut di : http://KLFX.blogspot.com


*****Share INFO ini di Wall Facebook Anda !

RIKA NADIA 24 September 2018 at 20:25  

Halo semua, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warganegara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat konkrit kepada semua warganegara Indonesia yang mencari pinjaman dalam talian untuk berhati-hati kerana internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya sangat memerlukan pinjaman , kerana kewangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sehingga seorang kawan saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberitahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai bernama Puan ESTHER PATRICK Cawangan Pengurus Pinjaman Akses, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp600,000,000 dalam masa kurang dari 12 jam pada kadar faedah 2% dan yang mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank saya selepas Madam. LADY ESTHER telah meminjamkan pinjaman kepada saya, apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya terima itu telah dikreditkan ke akaun bank saya. dan saya mempunyai bukti dengan saya, kerana saya masih terkejut, e-melnya (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk kerja yang baik LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberitahu dan berkongsi kesaksian saya tentang LADY ESTHER, jadi orang dari negara saya dan bandar saya boleh mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui e-mel: (estherpatrick83@gmail.com) sila hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahawa saya melakukan ini tetapi saya sangat gembira sekarang dan saya membuat keputusan untuk memberitahu orang ramai tentangnya, Dia menawarkan semua jenis pinjaman kepada individu dan syarikat dan juga saya mahu Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya seorang pemilik perniagaan wanita yang baik dan hebat di kota saya, Semoga Tuhan Yang Maha Esa terus memberkati LADY ESTHER untuk kerja yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong beritahu saya untuk maklumat lanjut tentang Ibu dan saya akan memberi arahan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui e-mel: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

Sasha Ahmad 17 November 2018 at 18:22  

Halo semuanya, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warga negara Malaysia; Saya berusia 38 tahun .. Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan Anda semua tentang kebaikan tuan karena akhirnya membimbing saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar dan tulus bernama Bryan M Corsini, direktur pelaksana MODAL SUMBER KEUANGAN setelah ditipu oleh pemberi pinjaman palsu lainnya, saya tidak punya harapan dan tidak tahu siapa yang harus dipercaya ketika dia datang dan memberikan senyum yang luar biasa di wajah saya karena kejutan terbesar saya. Siapa pun dari Anda yang juga menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi, saya telah membawakan Anda kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, cukup hubungi mereka sekarang melalui email: {capitalsourcefinancellny@gmail.com}} melalui Whatsapp +1 832-648-2931 untuk info lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan dan saran lebih lanjut tentang cara mengajukan pinjaman dari Mr. Bryan di sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi terima kasih kepada Bryan M Corsini karena memberi saya pinjaman sebesar $ 80.000.

Anonymous,  18 May 2019 at 08:43  

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Negara: Indonesia
Nama: Queen Jamillah
Alamat: Nusa Lembongan
Teleph☎:+62 856-9328-4991
WhatsApp:+62 856-9328-4991
e_mail: queenjamillah09@gmail.com
  Sudah dua tahun sekarang saya memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam jumlah 700 juta dari Iskandar Lestari Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya bisa membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi lebih lanjut dari bisnis saya sehingga saya mengajukan jumlah 2,7miliar setelah melalui proses hukum transaksi saya disetujui oleh pihak berwenang dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia saya tercapai dengan mudah. ​​Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia karena Ibu Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi ISKANDAR LENDERS hari ini
e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

HAFIZUL BIN HAZIQ 1 September 2019 at 08:50  

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
Telephone..Number:[+60]1123759663
email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia
[[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP