Powered by Blogger.
banner-dtoxrewards

Tukar kepada NILAI

Tukar kepada NILAI

WANG vs EMAS

WANG vs EMAS

Kisah 2 Sahabat, siapa lg bijak ??

Sunday 13 March 2011


*cerita ini hanyalh rekaan semata2,tidak ada kena mengena dgn yg hidup@pun yg mati..

Ahmad dan Ah Chong adalah kawan sebilik yg menetap di hostel UTM. Mereka belajar bersama, pergi kelas bersama dan mereka juga sama2 mendapat tajaan biasiswa. Pendek kata kemana shj ada Ahmad,disitu ada Ah Chong..Hinggalah pada suatu hari,mereka di datangi oleh Hamba Tuhan yg menawarkan sejenis pelaburan logam secara fizikal  iaitu EMAS dan PERAK..Di sini,bermulalh percanggahan pendapat di mana Ahmad memilih EMAS sbg pelaburan terbaik dan Ah Chong pula memilih PERAK sbg pelaburan terbaik.

Maka pada September 2010, Ahmad mbeli 20g emas berharga RM 2900 manakala Ah Chong pula membeli 1kg perak berharga RM 2800, produk keluaran PG dari Hamba Tuhan.

Ahmad menganggap tindakan Ah Chong sgt kurang bijak kerana merugikan duit biasiswa, tetapi Ah Chong yg sudah lama bersama dgn Ahmad hanya bersabar dan tersenyum..

Masa terus berlalu,sehinggalah suatu hari mereka kesempitan wang.. Mereka baru teringat yg mereka menyimpan logam berharga. Lalu mereka menyemak harga terkini emas dan perak di http://jom-emas.blogspot.com/

Bulan Mac 2011, EMAS 20 gram dah jadi RM 3170......    MILIK Ahmad

Manakala PERAK 1kg dah jadi RM 4686 .....MILIK Ah chong

Lalu Ah Chong pun menjual peraknya kpd PG dgn harga we buy, dapatlah RM 3983, untung RM 1183, perak sudah terjual...

Ahmad merasa cemburu apabila melihat logam kepunyaan Ah Chong nilainya naik begitu tinggi, sedangkan logam kepunyaannya jika dijual semula kpd PG dgn harga we buy hanya mendapat untung RM 80 shj...14 kali ganda rugi dari untung Ah Chong..

Dalam kesedihan yg melanda dan menyelubungi diri Ahmad, akhirnya sekali lagi dia didatangi Hamba Tuhan yg mengajarkannya teknik lain untuk mendapatkan duit dengan segera.

Tanpa berlengahkan masa, Ahmad cepat2 pergi ke Agrobank untuk mebuat Ar-rahnu. Di situ, emas miliknya di nilai RM 165.8/gram dan Ahmad boleh mbuat pinjaman sebanyak 70%. Jadi Ahmad pun mendapat wang tunai RM 2320 dan emasnya masih tersimpan di bank..

 

So sekarang cuba fikir, siapa yang bijak ??

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP